Lista filmów wg Esther Perel
Amerykańska terapeutka par Esther Perel (jej wykład patrz w Tutaj) sporządziła dwie listy filmów, które obrazują bogactwo relacji erotycznych. Od klasyki po najnowsze obrazy, od Hollywoodu po niszowe kino izraelskie. Pierwsza dotyczy niejasności pożądania, druga – miłości, seksu i niewierności. Kilka tytułów się powtarza, ale oglądania zapewne na długo nie zabraknie.
Niejasność pożądania
21 gramów — reż. Alejandro Gonzales Inarritu (2003) (Mexico)
9 i 1/2 tygodnia — reż. Adrian Lynn (1986) ( USA)
40 dni i 40 nocy – reż. Michael Lehmann (2002) (US)
500 dni miłości – reż. Marc Webb (2009) (US)
Adam – reż. Max Mayer (2009) (US)
Aviva My Love – reż. Shemi Zarhin (2006) (Israel)
Biały pałac – reż. Luis Mandoki (1990) (USA)
Bliscy nieznajomi — reż .Patrice Leconte (2004) (France)
Blue Valentine – reż. Derek Cianfrance (2010) (USA)
Całując Jessicę Stein – reż. Charles Herman-Wurmfeld (2001) (US)
Camille Claudel – reż. Bruno Nuytten (1988) (France)
Casanova – reż. Lasse Hallstrom (2005 ) (US)
Chleb i tulipany – reż. Silvio Soldini (2000) (Italy)
Czerwone trzewiki – reż. Michael Powell (1948) (USA)
Daleko od niej – reż. Sarah Polley (2006) (US)
David i Lisa – reż. Frank Perry (1962) (US)
Despabilate Amor (aka Wake Up, Love) – reż. Eliseo Subiela (1996) (Argentina)
Distortion – reż. Haim Bouzaglo (2005) ( Israel)
Dirty Filthy Love – reż. Adrian Shergold (2004) (UK)
Dom na końcu świata – reż. Michael Mayer (2004) (US)
Don Juan de Marco — reż. Jeremy Leven (1994) USA
Drżące ciało – reż. Pedro Almodovar (1997) (Spain)
Drzwi w podłodze – reż. Tod Williams (2004) (USA)
Dwoje do poprawki (Hope Springs) – reż. David Frankel (2012) (USA)
Dzikie trzciny – reż. Andre Techine (1994) ( France)
Gabrielle — reż. Patrice Chereau (2005) (France)
Gia – reż. Michael Cristofer (1998) (US)
Głęboko, prawdziwie, do szaleństwa — reż. Anthony Minghela (1997) (UK)
Gra pozorów — reż. Neil Jordan (1992) (UK)
Gra w serca – reż. Willard Carrol (1998) (US)
Grzeszna miłość (Original Sin) – reż Michael Cristofer (2001) (US)
Hamam – łaźnia turecka (Steam) – reż. Ferzan Ozpetek (1997) (Turkey)
Head On — reż. Anna Kokinos (1998) (Germany)
Henry i June – reż. Philip Kaufman (1990) (US)
Historia przemocy- reż. David Cronenberg (2005) (USA)
Intymność — reż. Patrice Chereau (2001) (France)
I twoją matkę też — reż. Alfonso Cuaron (2001) (Mexico)
I żyli długo i szczęśliwie (Ils se marrierent et eurent beaucoup d’enfants) — reż. Yvan Attal (2004) (France)
Inwazja barbarzyńców – reż. Denys Arcand (2003) (France)
Jaja (Les Valseuses) — reż. Bertrand Blier (1974) (France)
Jestem miłością – reż. Luca Guadagnino (2009) (Italy)
Klub Exotica (Exotica) – reż. Etom Egoyan (1994) (Canada)
Kocha, lubi, szanuje (Crazy Stupid Love) – reż. Glenn Ficarra, John Requa (2011) (USA)
Krótki rejs – reż. Catherine Breillat (2001) (France)
Kamasutra – reż Mira Nair (1996) (India)
Kinsey — reż Bill Condon (2004) (USA)
Kobieta z wydm — reż. Hiroshi Teshigahara (1964) (Japan)
Kochanek – reż. Jean Jacques Annaud (1992) (France)
Kochankowie – reż. James Gray (2008) (USA)
Kolor miłości – reż. Maryam Keshavarz (2004 ) (Iran)
Lekcja tanga — reż. Sally Potter (1997) (UK)
Lepiej być nie może – reż. Jams L. Brooks (1997) (USA)
Lucia i seks — reż. Julio Medem (2001) (Spain)
Maitresse — reż. Barbet Shcroeder (1975) (France)
Markiz de Sade (Sade) — reż. Benoit Jaquot (2000) (Belgium)
Marzyciele – reż.Bernardo Bertlucci (2003) (Italy)
Matka i dziwka – reż. Jean Eustache (1973) (France)
Mąż fryzjerki – reż. Patrice Leconte (1990) (France)
Między nami, facetami (In the Company of Men) – reż. Neil LaBute (1997) (US)
Miłość i śmierć w Wenecji (The Wings of the Dove) – reż. Layn Softley (1997) (USA)
Miłość ma dwie twarze – reż. Barbara Streisand (1996) (USA)
Miłość mojej młodości (Till Human Voices Wake Us) — reż. Michael Petroni (2002) (USA)
Miłość w czasach zarazy – reż. Mike Newall (2007) (US)
Morze miłości — reż. Harold Becker (1989) (USA)
Namiętności (Passions of Anna) — reż Ingmar Bergman (1969) (Sweden)
Nasza Ameryka (In America) – reż. Jim Sheridan (2002) (US)
Niebezpieczna piękność – reż. Marshall Herskovitz (1998) (US)
Niebezpieczne związki – reż. Roger Vadim (1988) (France)
Ostatnie tango w Paryżu – reż Bernardo Bertolucci (1972) (Italy)
Ostre słówka (The Upside of Anger) — reż. Mike Binder (2005) (USA)
Pamiętaj o mnie — reż. Gabrielle Muccino (2003) ( Italy)
Pamiętnik – reż. Nick Cassavetes (2004) (USA)
Peindre ou faire l’amour – reż. Arnaud Larrieu (2004) (France)
Pianistka — reż. Peter Haneke (2001) (Austria)
Piątkowa noc – reż. Claire Denis (2002)(France)
Picasso – twórca i niszczyciel (Surviving Picasso) – reż. James Ivory (1996) (USA)
Pieśń o miłości i śmierci (Gloomy Sunday) – reż. Rolf Schubel (1999) (Germany)
Piękność dnia – reż. Luis Bunuel (1967) (Spain)
Piętno – reż. Robert Benton (2003) (USA)
Podwójne życie Weroniki – reż. Krzysztof Kieslowski (1991) (Poland)
Pogarda – reż. Jean – Luc Goddard (1973) ( France)
Porozmawiajmy o kobietach – reż. Mike Nichols (1971) (USA)
Porwani przez zrządzenie losu przez wody lazurowego sierpniowego morza — reż. Lina Wertmuller (1974) (Italy)
Pożegnania – reż. Yojiro Takita (2008) (Japan)
Przed zachodem słońca – reż. Richard Linklater (2004) (USA)
Przejście – reż. Olivier Assayas (2007) (France )
Przerwana lekcja muzyki (Girl, Interrupted) – reż. James Mangold (2000) (US)
Przyjęcie weselne — reż. Ang Lee (1993) (USA)
Romans — reż. Catherine Breillat (1999) (France)
Rozkosz (Bliss) – reż. Lance Young (1997) (USA)
Rozstanie — reż. Christian Vincent (1994) (France)
Różowe lata (Ma vie en rose) — reż. Alain Berliner (1997) (Belgium)
Rzeź – reż. Roman Polanski (2011) (Italy)
Salon piękności Venus — reż.Tonie Marschall (1999) (France)
Samuraj – zmierzch – reż.Yoji Takita (2002) (Japan)
Sekretarka – reż. Steven Shainberg (2002) (USA)
Seks, kłamstwa i kasety wideo — reż. Steven Soderbergh (1989) (USA)
Siostrzane dusze – reż. Stefan Schaefer (2007) (USA)
Siostrzyczki (The Banger Sisters) – reż. Bob Dolman (2002) (USA)
Shortbus — reż. John Cameron Mitchell (2006) (USA)
Smaki miłości (Feast of Love) – reż. Robert Benton (2007) (US)
Spacer po księżycu – reż. Tony Goldwyn (1999) (USA)
Spotkanie – reż. David Lean (1945) (USA)
Spragnieni miłości (In the mood for Love) — reż Wong Kar Wai (2000) (Korea)
Szalona miłość – reż. Dan Klores (2007) (US)
Tajemnice Los Angeles — reż. Curtis Hanson (1997) (US)
Taniec na wodzie – reż. Neal Jimenez (1992) (USA)
The Freebie – reż. Kathryn Asselton (2010) (USA)
Pillow Book — reż. Peter Greenaway (1996) (UK)
To Know a Woman — reż. L’Da’at Isha (Israel)
Troje do pary (Shop Girl) – Anand Tucker (2005) (USA)
Trudne słówka (Spanglish) – reż. James L. Brooks (2004) (USA)
Turn Left At The End of The World — reż. Avi Nehser (2004)(Israel)
Tylko miłość (The Story of Us) – reż. Rob Reiner (USA)
Tylko seks – reż. Joel Viertel (2011) (USA)
Ukryte – reż. Peter Hanneke (2005) (France)
Ukryte pragnienia (Stealing Beauty) — reż. Bernanrdo Bertolucci (1996) (Italy)
Upadek cesarstwa amerykańskiego – reż. Denys Arcand (1986) (France)
Utracona miłość (Les temps qui changent) – reż. Andre Techine (2004) (France)
Walka żywiołów – reż. Noah Baumbach (2005) (USA)
Weź ten walc – reż Sarah Polley (2011) (USA)
Wielki luz – reż. Jim McBride (1986) (USA)
Wrogowie (Enemies: A Love Story) – reż. Paul Mazursky (19890 (USA)
Vicky, Christina, Barcelona – reż. Woody Allen (2008) (USA)
Z pamiętnika wściekłej żony – reż. Darren Grant (2005) (US)
Za horyzontem (Far and Away) – reż. Ron Howard (1992)(USA)
Zatańcz ze mną – reż. Peter Chelsom (2004) (US)
Związek pornograficzny – reż. Frederic Fonteyne (1999) (France)
Zwiąż mnie (Tie Me Up, Tie Me Down) — reż. Pedro Almodovar (1990) (Spain)
Żar ciała – reż. Lawrence Kasdan (1981) (USA)
Życie ukryte w słowach (The Secret Life of Words) — reż. Isabelle Coixet (2005)(Spain)
Miłość, seks i niewierność
American Beauty — reż. Sam Mendes (1999) (USA)
Bliżej — reż. Mike Nichols (2004) (USA)
Burza lodowa — reż. Ang Lee (1997) (USA)
Co się wydarzyło w Madison County (Bridges of Madison County) – reż. Clint Eastwood (1995) (US)
Czerwony — reż. Krzysztof Kieslowski (1994) (Poland)
Doña Flor i jej dwóch mężów — reż. Bruno Barreto (1976) (Brazil)
Dry Cleaning — reż. Anne Fontaine (1997) (France)
Dzień po dniu (Yom Yom) — reż. Amos Gitai (1998) (Israel)
Fanny i Aleksander — reż. Ingmar Bergman (1982) (Sweden)
Fortepian — reż. Jane Campion (1993) (New Zealand)
Frida Kahlo — reż. Julie Taymor (2002) (USA)
Gdy zapada noc – reż. Patricia Rozema (1995) (USA)
Już tu nie mieszkamy – reż. John Curran (2004) (USA)
Klimaty — reż. Nuri Bilge Ceylan (2006) (Turkey)
Kobieta z sąsiedztwa — reż. Francois Truffaut (1981) (France)
Kochałem Annabelle – reż. Katherine Brooks (2006) (US)
Kochanek — reż. Jean Jacques Annaud (1992) (France)
Kochanek Lady Chatterley — reż. Pascal Ferran (2006) (France)
Kochankowie Marii — reż. Andrej Konchałowski (1984) (USA)
Kolekcjoner — reż. William Wyler (1965) (USA)
Koniec romansu — reż. Neil Jordan (1999) (UK)
Kwestia zaufania (Lantana) — reż. Ray Laurence (2001) (Australia)
Malowany welon – reż. John Curran (2006) (USA)
Małe dzieci — reż. Todd Fields (2006) (USA)
Mąż fryzjerki — reż. Patrice Leconte (1990) (France)
Miłość Adeli H — reż. Francois Truffaut (1975) (France)
Miłość dla każdego – reż. Laura Mana (2000) (Spain)
Monsunowe wesele — reż. Mira Nair (2001) (USA)
Mroczne żądze (Between Your Legs) – reż. Manuel Gomez-Pereira (1999) (Spain)
Muskając aksamit – reż. Geoffrey Sax (2002) (UK)
Na skróty — reż. Robert Altman (1993) (US)
Nathalie — reż. Anne Fontaine (2003) (France)
Nettoyage a sec — reż. Anne Fontaine (1997) ( France)
Niebieski — reż. Krzysztof Kieslowski (1993) (Poland)
Niewierna — reż. Adrian Lyne (2002) (USA)
Niewinna (The Other Man) – reż. Richard Eyre (2008) (UK)
Niezamężna kobieta — reż. Paul Mazurski (1978) (US)
Nieznośna lekkość bytu — reż. Philip Kaufman (1988) (USA)
Notatki o skandalu — reż. Richard Eyre (2006) (USA)
Oczy szeroko zamknięte — reż. Stanley Kubrick (1999) ( USA)
Opatrzność — reż. Alain Resnais (1977) (France)
Pani Bovary — reż. Claude Chabrol (1991) (France)
Piękność dnia — reż. Luis Bunuel (1967) (Spain)
Pod osłona nieba — reż. Bernardo Bertolucci (1990) (Italy)
Podwójne życie Weroniki — reż. Krzysztof Kieslowski (1991) (Poland)
Portret damy — reż. Jane Campion (1996) (New Zealand)
Przełamując fale — reż. Lars Von Trier (1996) (Denmark)
Przygoda — reż. Michaelangelo Antonioni (1960) (Italy)
Przypadkowa dziewczyna — reż. Peter Howitt (1998) (UK)
Pustynia serca – reż. Donna Deitch (1985) (US)
Rozstania i powroty — reż. Anthony Minghela (2006)(UK)
Rozstanie — reż. Christian Vincent (1994) (France)
Sceny z życia małżeńskiego — reż. Ingmar Bergman (1973) (Sweden)
Sekretne życie dentysty – reż. Alan Rudolph (2002) (USA)
Seks, kłamstwa i kasety wideo — reż. Stephen Soderbergh (1989) (USA)
Serce jak lód — reż. Claude Sautet (1992) (France)
Skaza — reż. Louis Malle (1992) (France)
Spacer po księżycu – reż. Tony Goldwyn (1999) (USA)
Sprawa honoru (The Affair) — reż. Paul Seed (1995) (USA)
Stara kochanka — reż. Catherine Breillat (2007) (France)
Ślub mimo woli (Late Marriage) — reż. Dove Kosashvilli (2001) (Israel)
Tajemnica Brokeback Mountain — reż. Ang Lee (2005) (US)
To Paint or Make Love — reż. Jean Marie Larieu (2004) (France)
Wszystko gra (Match Point) — reż. Woody Allen (2005) (USA)
Zakochany Blume — reż. Paul Mazurski (1973) (USA)
Zbyt piękna dla ciebie — reż. Betrand Blier (1989) (France)
Zdrada — reż. David Hugh Jones (1983) (UK)
Życie małżeńskie — reż. Carlos Carrera (1993) (Spain)
źródło: estherperel.com
Dodaj komentarz